torsdag 23 februari 2012

soya och nötkött

Det uppmuntras via jordensvänner att minska skövling av regnskog de tipsar om flera saker bland annat: 4. Konsumera mindre kött och mjölk och uppmuntra din omgivning att göra detsamma. Även skolor och kommuner kan påverkas.


Kolla in sidan om du är nyfiken på fakta kring dilemmathttp://www.jordensvanner.se/konsumtion/soja-och-notkott

Jag blev uppmuntrad av min vän att berätta fakta som gett mig aha-upplevelser och fått mig att ändra livsstil. Hon påverkade starkt när vi pratade om provokation. Jag upplever att många blir provocerade av att jag inte äter djur eller djurprodukter. Hon trodde att det berodde på att den köttätande kunde känna att den blev tvingad att ta ställning och att detta har denna ingen lust med. Jag tycker att det är ett dilemma i stämplingen vegan och ofta undviker jag att säga att jag är vegan utan istället att jag inte äter mjölk och ägg och är vegetarian...

Nötköttet var min förta aha-upplevelse då jag med mitt samvete kände att jag inte har någon rätt att frossa i planetens resurser och testade mitt global footprint på: http://myfootprint.org Jag körde dessutom bil varje dag under samma period och fick ungefär 3 planeter på mitt samvete. Det fanns ju inga ursäkter, det var ju inte så svårt för mig som bor i storstad att konsumera vad jag ville. Jag började äta längre ner i näringskedjan. När jag slutade äta kött sjönk antalet planeter makant och när jag sedan slutade med mejeri, ännu mer, nu har jag en halv planet.

Den andra aha-upplevelsen tar jag nästa gång.


2 kommentarer:

  1. Jag är inte nere i din nivå ännu, fick ihop 1,08 planeter. Mat/vatten var den stora boven - så jag får väl utöka "köttfri lunch" eller bygga om hyresrätten till att använda mindre vatten.

    Jag som trodde att flyget var min stora bov - aha nr1 :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du testade! det är ju intressant att veta vad som är den stora boven till avtrycket! jag hade inte riktigt tänkt på att mejeriprodukter är så stor del av det. Tänker att det måste ju vara för att mjölkkorna käkar soya och pruttar metan dagarna i ända. Jag ska se om jag hittar något om just det... köttfri lunch låter ju gött! jag skickar några recept.

    SvaraRadera